Troost

Het zijn momenteel moeilijke tijden voor velen. ‘Lock down’ of niet helemaal, velen zijn gedwongen om de tijd thuis door te brengen. Zo zie je allerlei creativiteit ontstaan. Uit kerken worden diensten uitgezonden met alleen de predikant en een organist/pianist en een enkele andere medewerker. Vanuit huis- of werkkamer worden muzikale mogelijkheden onderzocht om via het internet te delen met de wereld. Ook worden er boeken voorgelezen, filmpjes gedeeld, en grappen rondgestuurd. BN’ers hebben ook al een lied gemaakt, waar overigens heel verschillend over wordt gedacht en geoordeeld. In Trouw stak de tekenaar Vonk niet onder stoelen of banken…
Het zette me aan het denken. Wat is troostvolle muziek?
Voor mij is dat heel veel van Bach. Delen uit de Mattheuspassion (of eigenlijk het hele werk wel), orgelwerken van Bach, aria’s en andere delen uit vele cantates en delen van instrumentale werken. Maar ook veel andere componisten; Mendelssohn bijvoorbeeld.
Van hem vind ik het werk “Verleih uns Frieden” geweldig troostrijk. Ik geef hier een link naar een opname van het Stuttgarter Kammerchor o.l.v Frieder Bernius, de mooiste opname die ik ken.
Aan dit werk is  voor mij nog een mooi verhaal verbonden. De cd met dit werk gaf ik aan mijn zwager en schoonzus, die het weer doorgaven aan hun vriend Harm. Die vond het zo mooi, dat hij het heel veel draaide. Op een late avond, zijn vrouw was al naar bed gegaan, zette hij het nog een keer behoorlijk luid op. Toen ging de deurbel: de buren! “Och heden”,  dacht hij, “ze komen natuurlijk klagen over burengerucht zo laat op de avond…” Maar nee: “Kom nog even een borrel halen bij ons, en – neem die cd mee!”
Toen Harm, veel te jong, overleden was, klonk in de afscheidsdienst dit werk. Ontroerend was dat. En troostrijk.

Nog een werk dat ik hier wil noemen is het koraalvoorspel voor orgel van Bach: “Wenn wir in höchsten Nöten sein” (BWV 668) – heel toepasselijk in deze tijd. Ik geef hierbij een link naar dit werk, gespeeld door mijn broer Jan op het orgel van de Martinikerk te Franeker tijdens een concert in augustus 2014. Ook een zeer bewogen tijd. In de programmatoelichting schreef Jan: “Het koraalvoorspel “Wenn wir in höchsten Nöten sein” van J.S. Bach en het afsluitende werk “Abendfriede”van Rheinberger kunnen worden gezien als momenten van bezinning rond de ellende in de wereld (o.a. Oekraïne, Afrika, Syrië, Israël/Gaza) en de gevolgen daarvan voor de slachtoffers en nabestaanden; waar dan ook.”
Hetzelfde kan ook vandaag de dag gezegd worden: troost voor de slachtoffers – in welke vorm dan ook – van de coronacrisis…
Het werk is te beluisteren met deze link.

Het werk “Abendfriede” van Rheinberger heb ik overigens al eens eerder op dit blog gezet.

 

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.